Tuesday 12 October 2010

كراكيب

عشرات الأفكار....و لكنى لا أمتلك كلمة واحدة لتعبر عن أحدها...دخل عقلى اجازته إياها مثقل.....خرج منها متخم....أرى الكثير من 
الإضطراب حولى ....ألاحظه الآن أكثر من أى وقت مضى

نجحت أخيرا فى أن أفهم و أتقبل حقيقة أن الحرية المطلقة لا وجود لها

أربكنى كثيرا ذاك الموقف الذى حدث لسمية طالبة الدراسات الاسلامية فى جامعتى......أنا مقتنعة تماما أن الأسباب التى أدت لما حدث لها من ضرب و إهانة غير مقنعة حتى لحامل حزمتين فجل و بخمسين قرش طعميه (مش هنقول حامل دكتوراه يعنى)......لن أتطرق لنقطة التفتيش الذاتى لأننى لا أعلم مدى صحة المقولة....حتى و إن كانت سمية معادية للنظام و تشكل خطرا على الأمن القومى فهذا لا يهمنى......لا يهمنى فى الموضوع سوى انتهاك حرمة الكرامة.....حرمة الجسد......حرمة الحرية بوجه عام


بعد الوقت الطويــــــــل فى الكلية ده.....تفتق ذهنهم عن إننا معملناش أبحاث تصقل مهاراتنا كصيادلة فقرروا إنهم يخلونا نعمل بحث عن إحتياطات السلامة فى المعمل و نجيبه من محرك البحث المعروف باسم غوغل......و ده طبعا تطبيقا لرسالة الكلية العظيمة اللى بتوضح انها بتخرج صيادلة على مستوى أكاديمى عالى....راجع الصورة المرفقة بالبوست


بنت مـــس إيجيبت.....ده إسم المحل.....دى كل الحكاية

الصورة دى معرفش أنا لقطتها ليه....كالعادة



آخــــر الكلام......هو ده البوست

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الملحوظة اللى على جنب المره دى هتقولها فيروز


6 comments:

max.adams said...

...

مش عارف أرد على اللي حصل لسمية بأيه .. ماهو الحاجات دي مش يترد عليها أساسا .. لأن الرد كلام يقراه آدميين و اللي عمل كده .. بيجرد نفسه من الآدمية يوم بعد يوم

ده شيء عام .. و فكل التخصصات .. بندخل الكلية و نرسم على ايدينا و ضهرنا يتقوس و عنينا تطلع .. و نهايته لما نخلص بنعلق المسطره زينه ، و يمكن نبروزها .. لأن كل الرسم بالكمبيوتر ..
دي تصرفات الكلية اللي رسالتها على غرار رسالة كليتكم مع مراعاة فروق التوقيت

فيروز يا فيروز

أنا هبوست الرد بقى و أسمع فيروز برواقة :)

OldCatLady said...

فنكوشنا

كان فى كلام كتير بيدور حوالين التجرد عن الآدمية فى البوست....مسحته بمجرد ما كتبته....عشان الكلام فيه مش مفيد....الأفعال المقصود بيها التصليح و اللى هى مش بايدنا هى الموضوع كله

موضوع منورنى ده مفروغ منه طبعا :))

سلامات

max.adams said...

و ما ضوء القمر الا انعكاس لسطوع الشمس
:P .. ده نفاق سيبك منه

لازم تحطي حاجه في آخر الرد تخليني
مبتسم و أنا ماشي ..

you made me a good mode :)

تسلمي على الوجبة الفيروزية الممتعه ، حتى و ان كان مش فارقه معاها و بتنطط عليه .. برضو عسل

تسلمي

OldCatLady said...

فنكوشنا تانى

جملة مش فارقة معايا فى حد ذاتها رنتها فى ودنى كده بتعدلى مزاجى.....

فيروز و الرحبانى....مزيج سحرى بيروح على المخ عدل

مآنسنا

:D

توهة said...

والله ... اعتقد ... في الحقيقه ... ممممم

معرفش

بس.. ياما في الجراب يا حاوي
واللي يعيش ياما يشوف
وان كنت ناسي افكرك
و ان كنت فاكر احيرك
وان كنت محتار اخيرك
وان اخترت صح اضبطك
مانت في الاخر في جيبي مربطك

حد فاهم حاجه
اهي كلها خلبتيطا وده ماشي هنا وده ماشي هناك وكله تايه في نص كله

بس انا مابحبش فيروز حتي لو كان مش فارق معاها مانا برده مش فارق معايا
ومابحبش اي حاجه الناس مجددنها في كل السنين اللي فاتت مابقيتش اصدق حد
وانا مرتاحه لدماغي ودماغي مرتاحالي

و انت ازيك ؟؟

OldCatLady said...

توهة

أنا حلوة أهو

:))

مبتحبيش فيروز ماشى بس الأغنية ميختلفش على كلامها تلاته....هو كده افترا

ما دام مرتاحة لدماغك و دماغك مرتاحالك....يبقا ع البركة

سلامات