Wednesday 16 July 2008

شخابيط شخصية جدا

لا أحب العبث بتفكيرى تحت أى ظرف من الظروف أو أى مسمى من المسميات...دوما كنت و مازلت و سأظل تلك الشخصية العصبية التى لا تطيق آراء المتذاكين فى أى شئ و كل شئ...أكره من يعرب لى عن رأيه فى سياسة شئ ما و قد ازدان وجهه بتلك الابتسامة المستفزة المشوبة بنظرة الانتصار الساحق. و كأننى من المفترض أن وظيفتى الوحيدة فى الحياة هى حفظ قيء حضرته الفكرى فى مرطبان زجاجى.والتباهى به أمام كل من أعرفه فى فخر طفولى سخيف

لا أفهم حقا ما الذى يعجب أحدهم فى فيلم لماجدة وهى تفتعل أنها مغرمة بأحدهم و أنها مازلت فى السادسة عشرة بينما هى تبدو كمن لها ابنه فى السادسة عشرة


لا أستطيع أن أفهم البشر ولا أستسيغ تصرفاتهم بسهولة. كاذب هو من يحاول أن يقنعك بأنه يفهم البشر تماما..أكون كاذبة أنا الأخرى ان قلت أننى أفهم هذا النوع من النفسيات و لكننى أحاول حتى لا أبدو أمام نفسى بلا هدف ....أو بلا تفكير من نوع خاص


فى يوم من تلك الأيام السعيدة سأقع فى حب نفسى و سأكتشفها من جديد ؛ و لكن من يستطيع أن يضمن أى شئ لأى شخص هذه الأيام



كارثية هى تلك اللحظات التى تدرك فيها حقا أن كل شئ لم يعد كما عهدته من قبل


لا أعتقد أنه اذا أخذ منك ما عشقته الى حد الجنون أنك ستفقد حياتك...نبضك....تنفسك...لن تفقد شئ سوى ذاك الجنون _ذاك الشغف_ الذى عشقت به يوما


أذكر ذات يوم أننى كنت سعيدة جدا فى الصباح لأننى أنا....و أذكر أيضا أننى فى مساء نفس اليوم شعرت ببؤس رهيب لأننى لست أحدا آخر سواى


أستطيع أن أسمى لك عشرين صفة سيئة فيك فى دقيقة واحدة...و لكننى أعلم جيدا أننى سأفكر قليلا قبل أن أسمى فيك صفة واحدة جيدة تطغى على كل صفاتك السيئة


لا أعلم لم يرتضى أحدهم وضعا ما ثم يتذمر منه بعدها و كأن أحدا قد أجبره عليه


أعتقد أنه يكفى هذا لهذه المرة

11 comments:

zordeak said...

البوست ده عبقرى يا بنتى

معبر جدااااااااااااا


ومركز جداااااااا

والأكيد انه شبهى اوى

يمكن ده اللى خرجنى من صمتى الاسطورى وخلانى اسيب تعليق

:)

zordeak said...

ملحوظة


البوست اللى تحت كمان عبقرى

انا خسرت كتير يا بنتى انى مكنتش باجى من زمان

يبدو أنك تمسكين بطرف خيط الحكى الذى قُطِع من عندى .., هلا ترشدينى كيف أنشد من جديد ؟؟

تعليق كمان اهو

يمكن يعوض الغياب

:)

OldCatLady said...

zordeak:
تعليقين مرة واحدة..ياحظى الجامد
:))
ياااااه...ازيك....فينك من زمــــان؟

مبسوطة جدا انك لاقيت عندى حاجة تشبهك و تعجبك لدرجة انها خلتك تخرج من صمتك و تتكلم...

دى حاجة بينى و بينك تجعل أساريرى تنفرج..جتلى فترة كده خلتنى أشك فى انى مبعرفش أكتب وانه يمكن ميكونش اللى بكتبه ده له معنى أصلا و أنا مقتنعة بالعكس من باب الانكار

و أخيرا مدام جيت يبقا مفاتكش كتير..المهم انك عديت..و أعتقد انه اللى خلانى أمسك طرف الخيط انى ابتديت أتكلم عن اللى بحس بيه فعلا...مش لازم يبقا عبقرى بس المهم انى برتاح بعد ما بكتبه..و بعدين انت مش محتاج ارشاد أنا متأكده انك هترجع بحاجة تعجب الناس تانى...فترة و هتعدى ان شاء الله

خالص تحياتى و متشكرة جدا على كل الكلام الحلو ده

:)

HeBa said...

ليكي خط متميز في التدوين ويمكن سبب تميزه أنه بيمس ناس كتير من المتواجدين هناإلي جانب أسلوبك المتميز في السرد

أول جزء في البوست ده بيفكرني بكلامنا عن الغباء في البوست اللي فات

فعلا كل الناس بقوا فاكرين نفسهم عباقرة وأذكياء وأرائهم سديدة ومفيش بعدها

وفعلا النوع ده من البشر بيكون مستفز جدا

لأنه غالبا بيكون مش فاهم حاجة في أي حاجة

عارفة امبارح كان فيلم المراهقات شغال على روتانا زمان

وأنا كنت بعلق والفيلم شغال على أن ماجدة كبيرة على أنها تكون تلميذة في ثانوي وانها عندها 30 سنة تقريبا

وأنها لو اتقارنت بزيزي مصطفى صديقتها في الفيلم هيبان فرق السن

سلام وأشوفك على خير

admelmasry said...

بصراحه انا منبهر ججدا جدا باسلوبك
حتي بطريقة العرض نفسها
.
.
عندك حق في كل كلمة .. بالاضافة ان ليكي تعبيرات وتراكيب تحفة اصلا
.
.
تحياتي والسلام

OldCatLady said...

Heba:
أهلا أهلا اهلا...وحشانى يا جميل..ايه أخر أخبارك؟؟
القلوب عند بعضيها...من الواضح ان كل حاجة كانت بتشدك عشان تيجى تقرى البوست ده عندى
و الله يا هبة أنا جالى حالة خرس عام ممزوجة بفقدان تركيز شنيع من اللى بشوفه مش عارفة ليــــه حاسه ان كل حاجة قاصدة تيجى على أعصابى
:))
بس سيبك أنتى المهم انك نورتينى و ميرسى على الكلام الجامد ده

OldCatLady said...

آدم المصرى:
العفو العفو يا فندم..ده أنا اللى مبسوطة جدا بتعليقك و انك نورتنا تانى

تحياتى

Unknown said...

1 احب كل انواع الجسور كل ما بعبر بى من منطقتى وتفكيرى الى منطقة وتفكير هذا الاخر حتى لو ارتسمت على وجهة كل علامات الغباء او علامات الزهو الفخر المرضى بالنفس

اذهب الية دون الحاجة لبرطمان لحفظ قيئة الفكرى استخلص من عبث وفوضوية افكارة
ما قد ينير لى طريقى فى جسر اخر لشخص اخر




2 معاكى بجد تقدرى تقولى جرعة غباء
بس ادينا بنحاول منخدهاش يارب نقدر نكمل



3

مرة كنت بتغدى فى مطعم

ولاقيت الراجل اللى بيجيب الاكل

كل شوية يجى يمسح الطرابيزة ويقول

متامرنيش بحاجة يا باشا

فهمت انة عاوز بقشيش

حاسك بتدوسى اوى على كلمة تماما

وانا معاكى اوى

ان مينفعش تبقى تماما



4

احب نفسى

واصالح نفسى

اقوم الصبح احكيلها على كل اللى متعرفوش

حب النفس
نوع من المصارحة مع النفس

واعتقد بتفكيرى اللى لساة ضيق

ان بالمصارحة مع النفس ممكن ينتج معجزات

تفتكرى دة فعلا صح





5

هو كارثية بتساوى غبية وبتساوى موجعة مؤلمة

لو فعلا بتساويهم فانا معاكى

يلا بقى نستعد للحظة اللى بعدها
لحظة الترميم او التصحيح




6

لا أعتقد أنه اذا أخذ منك ما عشقته الى حد الجنون أنك ستفقد حياتك...نبضك....تنفسك...لن تفقد شئ سوى ذاك الجنون _ذاك الشغف_ الذى عشقت به يوما



يااااااااااة الجملة عبقرية

بس كدة

باقى البوست

محطوط كلة تحت بند عبقرى


--------------------------

انا شوفت البوست دة بعد ما اتنشر

بحوالى نص ساعة

ومن ساعتها لحد دلوقتى

مقدرتش اعلق

البوست بجد رائع رائع رائع

كان جوايا احساس ان فى حاجات انا مختلف معاكى فبها

فى لما دخلت جوايا فضلت مضطربة مستقرتش

تحياتى

للفاصل دة من الجمال الفلسفى

OldCatLady said...

واحد مش فاهم حاجة:
تعرف انى قريت التعليق بتاعك أكتر من مرة

التعليق بتاعك تعليق واحد قرا اللى كتبته كلمة كلمة و برضو علق فكرة فكرة و ده اللى عجبنى اوى...حسيت كده انك بتناقشنى فعلا

حيث كده انا كمان عايزة أناقشك فى كام حاجة:

1.انك تبقا فى دماغ التانى...تعرف أفكاره...تقراه...تنقى اللى يعجبك منها و تحدف اللى مش عاجبك ورا ضهرك ده انا معاه ميه فى الميه بس انه يحاول أنه يقولبنى فى رأيه و يشربهولى بالمعلقة زى مثلا أى حد له دور فى تعليمك أو حتى صاحبك فده انا بسميه عبث بتفكيرى و بمعتقداتى..دى نقطة كنت عاوزة أوضحهالك
بس الفكرة دى فى كلامك شدتنى جدا و عجبتنى جدا

2.للأسف عاجلا أم آجلا بنلمح جرعة الغباء دى بشكل أو بآخر فى تصرفاتنا و يا ريت على رأيك نقدر نكمل فى التمنع عن شربها

3.لمحت أنت انى اتكيت على تماما أوى...انا ممكن أفهم اللى قدامى عايز ايه...بس الدهاليز المعقدة فى نفسيته اللى بتخليه يصحى من النوم...يحب..يكره..يحلم...يخاف...محدش هيفهمها تماما
اه بشرى و اه كل البشر بتحب و بتحلم بس الدوافع...لا يعلمها الا من يعلم ما تخفى الصدور

4.المصارحة مع النفس ممكن تهدك بس أكيد بعد ما هتفوق من صدمة مصارحتها هتعمل المعجزات و تحس بكل حاجة حلوة...هتحس بالطرف المقطوع تانى
بس زى ماقلت مين ممكن يضمن أى حاجة لأى حد اليومين دول.
عجبتنى أوى لما قلت أحكى لنفسى على كل اللى متعرفوش

5.أقصدها بغبائها و ألمها بس اللى بيتغير مش ممكن يترمم...او على الأقل ده اعتقادى

6.الجملة دى جت على بالى و أنا بتوضى لصلاة العشا...عارف ساعتها حسيت انها حاجة كانت ضايعة منى من سنين و لاقيتها...انك تفقد الشغف و الجنون اللى عشقت بيه فى يوم يعنى أنت كمان فقدت

ـــــــــــــــــــ
أشكرك بجد على التعليق ده و على المناقشة ذات المستوى الفكرى العالى دى
بقالى كتير مسمعتش أفكار حد فى افكارى و شدتنى كده و خلتنى مستمتعة و انا برد عليها

بشكرك جدا على المناقشة دى و على تعليقك الرائع ده.

خالص تحياتى و سعيدة بتعليقك كما هى العادة

max.adams said...

لا يمكن لأحد ما أيا كان أن يحرك خليه واحده من خلايا مخك أن تظن أو تفكر بشيء ما مالم يكن قد عبر بإذنك الشخصي ،فإذا لعب دور الذكي فهو يلعبه لنفسه ولو ظل يتذاكى الدهر كله
فلا أظن الأمر يتحمل عصبية من أي نوع

بغض النظر عن أن العصبية عادة تكون خارجه عن إرادة الإنسان

...

يظنون أنهم يحبون أنفسهم و نظن أننا لا نعرفها و لكن الحقيقة أن حبنا لأنفسنا يهوي بنا إلى بئر بلا قرار

...

كارثية ، إن شخصاً فوجئ بأنه أصبح يستيقظ في السادسة صباحاً بعد أن كان يستيقظ في الواحده ظهراً كسلاً و خمولاً
لا أظنه إلا سعيداً

...

لم أستطع التعليق على باقي المقال إذ ان التعليق خرج باهتاً بلا طعم أو رائحه فآثرت إبقاءه حبيساً

و إذا كنت معترضاً في ما ذكرت فإني متفقٌ فيما سكت

تحياتي
تسلمي

OldCatLady said...

كارثية ، إن شخصاً فوجئ بأنه أصبح يستيقظ في السادسة صباحاً بعد أن كان يستيقظ في الواحده ظهراً كسلاً و خمولاً
لا أظنه إلا سعيداً

:))

الموقف ده تحديدا لسه حاصل معايا النهارده....فوجئت جدا....بس كنت سعيدة جدا
لأنى أيقنت اننى بدأت فى التماثل للشفاء من حمى التفكير

سعيدة بتعليقاتك