Saturday 29 November 2008

أنــــــا و أنــــــا بشرطة


جلست معى....أخذت نفسا عميقا...و أخيرا (انفكت عقدة لسانها) كما يقولون....قالت و قد عقدت يديها تحت ذقنها...محاولاتى المستمرة فى انجاح المفاوضات بين أنا و أنا بشرطة...تبوء بالفشل بصورة مثيرة لضحكى شخصيا....و الدليل على ذلك أنه فى كل صباح بمجرد خروجى من السرير تولى كل منهما ظهرها للأخرى و تنهمك فى عمل ما يجب أن يكون مختلفا و مختلفا بتعصب عما تفعله الأخرى

فاذا ابتسمت أنا....عبست أنا بشرطة

اذا أخذت أنا نفسا...تحبس أنا بشرطة انفاسها حتى تكاد تختنق فقط لتتذكر وقتها أن عملها الأساسى هو تنغيص حياة أنا فتزول عنها الزرقة لتبدأ باستعادة أنفاسها رغم أنفها

احداهما تحاول ....والأخرى لا تفكر فى الأمر من الأساس

أنا تتردد....أنا بشرطة حاسمة بشكل مخيف

(احداهما لا تؤمن بالقيود..والأخرى تعتبر قيودها هى وسيلتها الوحيدة فى عيش حياة بلا (مطبات صناعية

(أنا تقول (هتعدى)....أنا بشرطة ردها (فى أحلامك

احداهما تحب أن تفنع نفسها بأنها متفائلة.....والأخرى تعتقد أن التفاءول هو وسيلة الضعفاء فى (تلصيم) الأمور

احداهما تفصح عما بداخلها بدون ندم....والأخرى تغرق فى دوامة مملة من التفكير قبل القول و الفعل..مع أننا اذا نظرنا اليها جيدا سنرى أن من يفكر لا يتكلم....و من يتكلم لا يفكر

(أنا تعتقد أن الحياة صعبة.....أنا بشرطة تعتقد أن أنا هى (اللى مبتفهمش

احداهما ترى ما تريد أن تراه....والأخرى ترى كل شئ و لكن بعينين لا تريان

احداهما غارقة حتى أذنيها فى سخافات الحياة اليومية.......والأخرى غارقة فى سفسطة فلسفية لا طائل منها

احداهما تختر طريقا سلكه آلاف من قبلها ..... والأخرى تخلق طريقا لتسير فيه وحدها

أنا تثق....أنا بشرطة لا تثق فيمن تثق فيهم أنا

احداهما لا تستطيع سماع حديث من حولها لأن شخصياتهم تتحدث بصوت يطغى على صوت كلماتهم....والأخرى تسمع صوتا واحدا و تلغى الآخر بكامل ارادتها


أنظر الى ساعتى بعينين زائغتين.....لأخبرها أننا أنتهينا اليوم....و أننا سنكمل الجلسة القادمة....أستدعى الممرض ليصحبها لغرفتها....أغرق فى ارتباكى من كل ما سمعته منها...فقط لأشعر بأن أحدهم ينظر الى...أجدها ترمقنى بثبات من خلف زجاج الغرفة و قد التمعت عينيها باوقح ابتسامة وحشية رأيتها فى حياتى....هى تعرف جيدا أثر ما ألقته فى نفسى علىّ...يجذبها الممرض من أمام الزجاج فى غلظة ممزوجة ببعض الشفقة لتغيب عن نظرى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

10 comments:

Unknown said...

البوست فى منتهى الروعة

وبصراحة مش عارف اعلق علية من جمالة

اقولك على حاجة

كانت جاتلى فترة كنت محتار بين حاجتين

انى اتامل نفسى وانى اتامل الناس

لما اتاملت نفسى حسيت بتركيبة احاسيس بس الاحساس اللى باين من الاحساسيس دى انى غلط اللى بعملة دة

لما اتاملت الناس

عرفت ازاى اتامل نفسى صح

OldCatLady said...

واحد مش فاهم حاجة:

عارف...أنت ممكن تقول الواحد مين و على ايه و ملوش فى ايه من تركيبة و تجميعة الناس اللى حواليه...و فى نفس الوقت ممكن متعرفش هو مين...بالرغم من ان الواحد هو نفسه و الأشخاص ما اتغيروش...الفكرة فى الاختلاف اللى بينهم كنفسيات و تركيبات و خرابيط ملهاش علاقة ببعض ...هى دى فكرة الأنا و الأنا بشرطة

أحيانا لما بتتأمل الناس...بتدوب وسطهم و وسط حواديتهم ساعتها لما تيجى تبص فيك هتشوف
حاجات ...هتفتكرها بتاعتك...بس هى مش بتاعتك...ساعات بتتوه اكتر عن نفسك لما بتتأمل الناس أكتر و ساعات بتقدر تشوف نفسك أكتر...و ده يا صاحبى اللى محيرنى

وصلتلك؟؟
نورتنى

max.adams said...

ومن هنا يتعرف الشخص على الحقيقه الأوضح أن الإنسان هو العدو الأول لنفسه فإذا لم تنغص عليه الحياة رمى بنفسه في بحر الكآبة المصطنع و يا عجبي عليه عندما يحزن و ييأس من مجئ السعاده و راحة البال

كلنا لها

OldCatLady said...

max.adams:
شكـــر الله سعيكم

م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا

HeBa said...

البوست رائع جدا على فكرة

الواحد ممكن أوي يبص على الناس ويفهم شخصيتهم

بس صعب يطبق ده على نفسه

يعني بيتهيألي الصورة من بره بتكون أوضح كتير

كل سنة وأنتي طيبة وبخير

OldCatLady said...

هبــة:

و أنتى طيبة و كل اللى بتحبيهم بخير

معظم اللى بيفهموا الناس نسبيا و بيعرفوا يحللوا شخصياتهم برضو نسبيا...هما أكتر ناس فاهمين نفسهم و عارفين عيوبهم فين...المشكلة الوحيدة بس تكمن فى مصارحتهم لنفسهم بالحقيقة...و بعدها بقا يقفوا ياخدوا القرار.

نورتيــنى

zemos said...

انا زي ما انا وللا اتقسمت اتنين؟..... و بعدين
؟؟

OldCatLady said...

Moro:

و لا قبليــــن

اقصوصه said...

كل عام وانتم بخير :)