Saturday 14 February 2009

شيزوفرنيا


ماما ماما ماما شيلينى -
و أنت شحط كده؟؟....يالا أوبح يا حبيبى -



عاااااااااا يا ماما أحمد خبطنى بالشبشب فى دماغى -
ربنا ياخدنى عشان أرتاح من قرفكو.......أحمد مش عيب تعمل كده فى أخوك حبيبك؟ -



ماما أنتى ليه مش حلوة زى طانط اللى هناك دى؟ -
و أنت ليه طالع مدب فى الكلام زى أبوك.....ربنا عملنا مختلفين يا حبيبى لحكمة ميعرفهاش غيره -



ماما...أنا عايز عجلة -
طيب و أنا مالى....هقول لبابا يا حبيبى و أشوف رأيه ايه -



______________________________________



!صباح الخير....هو الفطار هيتأخر؟ -
و هو حد قالك انى الطباخة اللى جابتهالك الست الوالدة....معلهش أصلى صحيت متأخر شوية -



هو أنا كنت اتجوزتك ليه...مش عشان أرجع ألاقى البيت هادى و هدومى مغسولة و مكوية و معاملة كويسة -
طيب ما الفليبينيات على قفا مين يشيل -



الدوشة دى....ما تسكتى عيالك -
- و أنت مش عارف تقوم تهز طولك و تسكتهم يعنى....بس يا ولاد بابا راجع من الشغل تعبان



أنا الراجل هنا و أنا اللى أقول ايه اللى يتعمل و ايه اللى ميتعملش -
ماهو أنت تقول اللى أنت عايزه و أنا أعمل اللى أنا عايزاه....كلامك مظبوط -



مصاريفكو كترت....أجيب منين أنا يعنى -
مش أنت الراجل...راجع الجملة اللى فاتت**....ربنا يعينك و يرزقك برزقنا -


حقيقى مش عارف لحد النهارده أنا اتجوزت ليــــه؟؟....يا حبيبتى أنتى مراتى و أم عيالى و كل حاجة فى حياتى -
لا يا راجــــــل.....ربنا يخليك لينا -



متفمهمش بتعمل ايه قدام التليفزيون و الحوض مكركب ....حبيبتى قميصى الأبيض فين؟ -
أكيد مش فى جيبى يعنى.......فى الغسيل -



الست دى بجد مستفزة...يبتسم ابتسامة عريضة -
الراجل ده بجد مستفز....تبتسم ابتسامة أعرض -



________________________________________________________________
الكلام اللى باللون الأحمر...أفكار فقط...لم تترجم لكلام على لسان الأبطال

الكلام اللى باللون الأسود....الكلام الفعلى اللى طلع على لسانهم

17 comments:

حسام غانم said...

موضوع جااااااامد جدا

فعلا في كلام كتير مبيتقالش عشان الحياه تستمر

بس احم

متهيألي التوضيح اللي في الآخر ده كان يبقى في الأول

عشان مفهمتش غير بعد ما خلصت

تحياتي

OldCatLady said...

حسام غانم:

ما هو القصد كان تقرا الموضوع مرتين..مرة عابرة و مرة تقرا اللى بين السطور

نورتنى...تحياتى ليك

:)

د. ياسر عمر عبد الفتاح said...

بس انا شايف إن دى حاجة إيجابية
يعنى مش لازم نقول كلام صعب زى اللى باللون الأحمر ده علشان منعملش مشاكل

وحتى لو اللى جوانا غير كده
موضوع فكرته حلوة

OldCatLady said...

د/ياسر عمر

أنا بقا شايفة انها حاجة عجيبة

من حقنا زى ماقلت اننا منقلش حاجات معينة عشان منعملش مشاكل...بس مش فى كل الأوقات و الا هنبقا منافقين..من عينة معاهم معاهم... عليهم عليهم

الفكرة فى اننا أوقات ميبقاش عندنا سبب قوى اننا نعمل حاجة معينة و مع ذلك بنعملها..ممكن فى وقت ما نكتشف غلط كبير فيها فبدل ما نحاول نصلحه بنلصّمه و بنستمر فيها ولا كأن فى حاجة..

نورتنى...تحياتى ليك

بسمـــة مســـــلّم said...

السلام عليكم دى اول زيارة لمدونتك وعجبنى موضوعك ان الانسان ممكن يعدى كتيير لتستمر الحياة وخاصة اذا كان الموضوع يتعلق بالاسرة اكيد منتظرة تعليقك سلاام

admelmasry said...

مشكلة
انا قعدت اضحك اصلا طول ما عمال اقرا الكلام
واول ما قريت التنويه اللي ف الاخر
فطست اكتر علي نفسي م الضحك
ورجعت قريت الكلام تاني
.
.
.
مشكلة بجد
تحياتي والسلام

dodda said...

ههههه
دى مش شيزوفرنيا

دى ماناخوليا

OldCatLady said...

بسمة مسلّم:
الموضوع مش موضوع نعدى كتير على قد ما هو اننا بنخبى نفسنا فى كل حاجة...حتى فى أفكارنا لمجرد اننا منندرجش فى تصنيف معين

نورتينى
_____________

آدم المصرى:
فعلا مشكلة بس سيبك كنت ضحكتك دى بالدنيا
:)
منورنى بجد

____________
dodda:
صح الكلام
:))
نورتينى

Unknown said...

ليه بس اللخبطة دي
قريت 3 مرات عشان أستوعب
وفي كل مرة كانت ابتسامتي تزداد

عميييييييييق تحياتي
:)

OldCatLady said...

أنونيمس:

وحشتـنى تعليقاتك
:)
أنت كده وصلت للحد المسموح فى عدد مرات القرايه...اذا يبقا أنت كده فهمتنى صح...

تسلم....نورتنى....و تحياتى

و بعودة يا أنونيمس بيــه

:)

Abd-Allah ibn Aadam said...

السلام عليكم ,

استوقفني البوست ده بالذات للتعليق عليه ,

فعلا فكرة أكثر من رائعة أن نتخيل كم أن الكلام من الممكن أن يكون أفضل و لا يجرح , و في نفس الوقت يعطيالمعنى المطلوب ,

راااااائع جدا ,

في أمان الله :)

KEBLAWYAT said...
This comment has been removed by the author.
KEBLAWYAT said...

جميل جدا
بس حوار الزوج و الزوجه ده معتقدش الحياه معاه ممكن تستقيم

بالمناسبه

ياريت تبقى بتقبلى كريديت كارد عشان أخاف أشيل مبلغ زى 40 قرش عشان السرقه

بالمناسبه 2 هى اسمها سكيزوفرينيا مش شيزوفرينيا .. مش تحذلق ولا حاجه بس أصلهم قارفينا بيها ف الكلي

OldCatLady said...

Ibrahim sallam:

تسلم
:)
منورنى
ــــــــــــــ

قبلاوى:
عليك نور...كده عمر الحياة ما تستقيم بس مين يقدر يعترف بكدا بقا

كريدت كارد ايه يا بيــــه....احنا بتوع الكلام ده برضو

السكيزوفرنيا بالتعريب تصبح شيزوفرنيا زى بالظبط ما خوسيه مدرب الاهلى بقا جوزيه

:))

تسلم....منورنى

القمر الساهر said...

حلوة فكرة الموضوع تجبرنا نقراه مرتين

بس هو في نقطتين

كويس اوقات اننا نتغاضى عن اشياء علشان الحيباة تمشي

بس ما ينفعش على طول الخط لان كدا ا اما اننفجر ونطق نموت لهنكون منافقين

توبيك هااايل

max.adams said...

البوست ده في البوك مارك عندي بقالة زماان ولسه قاريه دلوقتي ...

بس جامد جداً أنا قريته كله بالأسود في صفحة التعليقات و لما عرفت ان الكلام ألوان و معاني قريته تاني

حقه مش كل الكلام يتقال

تسلمي

OldCatLady said...

أبو الفناكيش

لما كتبت البوست كنت مستنية تعليقك و تعليق مصطفى و تعليق أنونيمس

استلمت تعليقك و تعليق أنونيمس ....لسه مصطفى

:))

تسلم على تعليقك

منور