Sunday 12 October 2008

شئ مـــــــــــــا


لا تفتقد ما أدمنته الا وقتما تحاول الاقلاع عنه للأبد.... هذا أمر مفروغ منه...الأوهام..الضلالات...يصبح كل شئ بصورة أو بأخرى يعمل ضد ارادتك كى لا تقلع عما أدمنته!!
لنكن صادقين...أنت لا تقلع عن شئ ما...أنت تقتلع جزءا من روحك...من تكوينك...لنكن صرحاء..النتائج غير مضمونة...بل نستطيع أن نؤكد لك أنك ستفقد شيئا ما...بل و يمكن أن تفقد أنت أثناء العملية

أحيانا تجد أن ما يحركك ليس سببا وجيها و انما هى الحاجة لعمل شئ ما....و وقتها لن يهم ما هو هذا الشئ ما...كل ما يهم هو أن تفعل شيئا و كفى

جميعنا نبحث عن شئ ما يجعلنا نحن....لا يجعلنا آخر

تعرفه؟؟!!....ذاك الشعور القاتل بأن هناك العديد من اللحظات القادمة فى حياتك التى تعلم أنك فى أحدها لن تصادف صلاح جاهين و تجلس معه على أحد تلك المقاهى القديمة تحتسيان الشاى بالنعناع و ترى العالم بعينيه و لو لنصف ساعة...لن تجلس مع جيفارا بربوه المزمن و تصغى الى آرائه فى الحياة و الشرف و النضال و الهدف والحب و الحرب و الكرامة....لن ترى بلاد العالم واحدة واحدة و جل ما تحمله على ظهرك حقيبة صغيرة فيها احتياجاتك البسيطة...لن تقف على قمة جبل افرست و تشعر للحظة بشئ ما يتسلل بين ضلوعك
......

ما الغرض من هذه الكلمات؟؟..ما معناها؟؟...سؤال ما تزال اجابته غير واضحة فى ذهنى بعد...لنطلق عليها فقط الحاجة لعمل شئ ما


!!!!!!!!!

6 comments:

HeBa said...

مش لازم الواحد يحقق كل حاجة

ويعمل كل حاجة

بس المهم في النهاية يكون راضي عن اللي وصل له

OldCatLady said...

المفروض يبقا راضى...
و مش لازم يعمل كل حاجة ولا يحقق كل حاجة

بس ايه الفايدة لو كان راضى بشئ هو فى الحقيقة لاشـــئ

منورانى يا جميل

Unknown said...

دايما كنت بحتار فى لفظ ادمان هل هو فى صالح المعنى ولا ضدة

لان الادمان لة خلفيتة المنبوذ اوقات

واقات الناس بتوصف بية حاجات محبوبة

زى الحب مثلا انا ادمنت حبك وادمنت الاحلام

وبرغم ان الحالة التانية بتكون محببة عند الناس الا انها بالنسبة ليا برضوا منبوذة

كلمة عاملة زى السم فى تفاحة

مينفعش اى فعل يتعدى ويوصل لمرحلة الادمان حتى لو كان فى الحب

وخدى الحكمة الجديدة دى

ادمان الشى هو بداية السقوط فى هاوية هذا الشى



-----------

فى احساس الحسرة او الحزن او الندم ايا كان الشعور اللى وصلى من كلماتك عن انك استحالة يجى عليكى وقت وتقابلى حد فى تفكير جاهين او جيفارا

شايف فية ظلم لشخصيتك انتى

لان المفروض تفكرى فيها من ناحية تانية

لية متتمنيش ان فكرك يوصل لدرجة فكر الناس دى وتصنعى انتى اللحظات اللى فاتتك لناس تانية

مش هايبقى الاحساس اجمل ساعتها


رد فعلك

هاتكرمشى ملامح وشك

وتقوليلى ايا يابا هو ميين اللى يوصل بفكرة لفكر ناس زى دى


اقولك وانا مكرمش ملامح وشى زيك بالظبط



ميين اللى سمحلك تقتلى احساس المحاولة

وانك تصنعى حلم وتمشيلة




البوست اجبرنى انى ارجع تانى لصفحة التعليقات مع انى كنت بفكر اقاطعها



يارب ميكونش كلامى تقيل

OldCatLady said...

واحد مش فاهم حاجة:
أنا كمان قبل ما أكتب ادمان قعدت ألف حوالين نفسى يجى نص ساعة...بس فى الآخر كتبتها و قلت زى ما تيجى
ادمان الشئ هو بداية السقوط فى هاوية هذا الشئ...حلوة دى

يمكن يكون قصدى متخفى شوية معرفتش أوصله صح لأن فى حالة عامة من الاضطراب بتسيطر على البوست لأنه من دماغى على البلوج على طول...أنا قصدت ادمان العادات...الافكار اللى مخليانا زى تماثيل الشمع...النظرة النمطية لبعض الحاجات اللى لازم فى مرحلة ما تتغير و نبدلها بحاجات تانيه تدينا حياة..

القضية مش فى انى اقابل حد تفكيره زى جاهين و جيفارا...القضية فى انك تقابل النسخة الأصلية اللى تساعدك تكون افكارك أنت (تبقا مقابلة كده واحد فى المليون فرصة)...القضية هى قضية الحاجات اللى أنت عارف انك هتعيش من غير متعملها..يعنى مستحيل تقابل جيفارا لأنه ميت بس مش مستحيل تلاقى حد بنفس النبل(لأنه قبل أى شئ بشرى)...دى الفكرة اللى ممكن فعلا أكون فشلت فى توصيلها المرة دى

هزعل لو كنت تقصد مقاطعة صفحة تعليقاتى بالذات..لأن ده معناه كده انى خسرت ناقد انا بحترم رأيه جدا

على فكرة مكرمشتش وشى خالص..انا كنت مبتسمة من اول التعليق لآخره..النقد هو اللى بيوريك تفكيرك من وجهه نظر صاحب النقد قبل ما يوريك تفكير صاحب الرأى نفسه و ده اكيد هيساعدنى انى أبقا أحسن

طولت عليك و مش بعيد كمان أبقا توهتك فى وسط الكلام

تحياتى
:)

صابر وراضى said...

بصراحه انا مش فاهم حاجه من البوست دا
اوعى يكون بتشربى حاجه\
"""حشيش مثلا""""
ولا ممكن يكزن
"""العتب على النظر""""

صابر وراضى said...

بصراحه انا مش فاهم حاجه من البوست دا
اوعى يكون بتشربى حاجه\
"""حشيش مثلا""""
ولا ممكن يكو
ن
"""العتب على النظر""""